Sprawozdanie z 50 - tego Rajdu Narciarskiego po Jurze

Strona główna » Aktualności » Sprawozdanie z 50 - tego Rajdu Narciarskiego po Jurze

wielkość tekstu: A | A | A

Sprawozdanie

50. Rajd Narciarski po Jurze 2018

W dniach 10 – 14.01.2018r. odbył się Jubileuszowy 50. Rajd Narciarski po Jurze organizowany przez KT „Ostańce” PTTK Zawiercie. Wpisany w kalendarz imprez Komisji Narciarskiej Zarządu Głównego PTTK propaguje narciarstwo śladowe i turystyczne na terenie Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej.

Na bazę rajdu wybrano Folwark Zrębice w Gminie Olsztyn, na pograniczu z Gminą Janów. Atutem tego obiektu było przede wszystkim jego położenie, zarówno jeśli chodzi o ukształtowanie terenu jak i występowanie ciekawych historycznie miejsc i zabytków.

Niestety ze względu na kapryśną zimę nie było śniegu. Jednak wg regulaminu rajdu odbyliśmy wędrówkę pieszą.

10.01.2018

Pierwszych 8 osób dotarło na bazę już 9 stycznia br. na nocleg wstępny, by następnego dnia wraz z kolejnymi 12 osobami wyruszyć na trasę. 18 – kilometrowa trasa wiodła ze Zrębic przez Przymiłowice, Góry Towarne, Kotysów, Skałki i Źródełko Św. Idziego do Zrębic. Otwarty teren dostarczył pięknych i rozległych widoków na okolicę, zwłaszcza na wzgórze Zamkowe Olsztyna. Tradycyjne spotkanie wieczorne na bazie to integracja grupy oraz wspomnienia z wędrówki pierwszego dnia rajdu.

11.01.2018

Drugiego dnia na trasie wędrują już 32 osoby. Udajemy się ze Zrębic przez Krasawę, Szczypie, Suliszowice /strażnica/, Rezerwat Ostrężnik /ruiny zamku/, Rezerwat Parkowe i wracamy do Zrębic. Trasa liczy 24 km. Wieczorem odprawa, czyli omawiamy plany na dzień następny, wspominamy mijający oglądając zdjęcia. Kolega Lesław Romanek prezentuje również zdjęcia podróżnicze z wypraw klubowych. Kolejna prezentacja dotyczy również poprzednich rajdów i imprez narciarskich PTTK.

12.01.2018

W trzecim dniu na wędrówkę wyrusza już 40 osób. Autobusem dojeżdżamy do Janowa i dalej pieszo udajemy się do Złotego Potoku. Tam zwiedzamy kościół św. Jana Chrzciciela oraz Muzeum Z. Krasińskiego na terenie zabytkowego zespołu pałacowo parkowego. Dalej urokliwymi ścieżkami Rezerwatu Parkowe odwiedzamy Grotę Niedźwiedzią, Źródełko Spełnionych Marzeń i docieramy w okolice zabytkowego młyna i Stawu Zielonego. Tam na strudzonych i zmarzniętych wędrowców czekał ciepły poczęstunek. Prezes KT „Ostańce” Władysław Szwaciński zorganizował grilowane kiełbaski. Posileni docieramy do zabytkowej Pstrągarni i dawnego schroniska, następnie do źródeł rzeki Wiercicy i dalej przez Bramę Twardowskiego, Górę Kadzielnię wracamy do Zrębic. W tym dniu przeszliśmy 16 km. Wieczorem świętowanie Jubileuszu rajdu. W uroczystej atmosferze zjadamy pyszny tort i życzymy sobie kolejnych udanych rajdów z niezmienną życzliwą i przyjazną atmosferą.

13.01.2018

Czwarty dzień wędrówki to już 51 osób na trasie. Idziemy w kierunku północnym, przez Przymiłowice, Kamieniołom Kielniki. Tu najodważniejsze osoby / te, które nie bały się ubrudzić/ przechodzą przez Jaskinię Magazyn. Dalej docieramy do Zamku Olsztyn – zwiedzamy ruiny i poznajemy jego historię. W miejscowości Olsztyn odpoczywamy, zwiedzamy również Szopkę Olsztyńską pana Jana Wewióra – wielką osobliwość z ponad 700 postaciami, w większości ruchomymi w scenerii jurajskiej. Tu też wysłuchamy Obrony Olsztyna i historii Kaspra Karlińskiego. Dalej udajemy się w kierunku Biakła, czyli Małego Giewontu, który oczywiście zdobywamy. Silny wiatr nas przewiewa, ale rekompensatą są piękne widoki na Górę Zamkową, Lipówki oraz Rezerwat Sokole Góry. Dalej wędrujemy przez wspomniany rezerwat, docieramy do Jaskini Studnisko, Jaskini Olsztyńskiej. Po powrocie na bazę aplikacja SeeMap pokazuje 16 km. Wieczorem tradycyjne zakończenie rajdu. Podsumowanie pokazało, że przeszliśmy prawie 90 km. Uczestniczyło 51 osób. Przy tradycyjnym grzańcu i pieczonkach cieszymy się swoją obecnością. Nagrodami zostają wyróżnione osoby, które najdłużej uczestniczą w rajdzie oraz najliczniejsza grupa z Bielska – Białej. Organizatorzy rajdu otrzymują Dyplom z podziękowaniami od grupy reprezentującej Oddział PTTK „Podbeskidzie” z Bielska Białej. Na koniec wspomnienia z poprzednich rajdów przybliżyła prezentacja slajdów. Pokazała, że I Rajd Narciarski po Jurze odbył się w 1965r. Ciekawostką było również t, że wiele rajdów odbyło się pieszo, ze względu na brak śniegu.

14.01.2018r

Ostatni dzień rajdu to zazwyczaj krótsza wędrówka, ze względu na wyjazdy uczestników. Udało nam się jednak przejść 14 km. Zwiedziliśmy zabytkowy drewniany kościół św. Idziego i udaliśmy się na wędrówkę w kierunku Pustyni Siedleckiej. Potem już przez Krasawę powrót do Zrębic.

Podsumowując: w rajdzie wzięło udział 51 osób, przewędrowano 90 km. Trasy rajdowe prowadzili Joanna Kuta i Lesław Romanek. Turyści przyjechali z następujących miejscowości: Bielsko – Biała /najliczniejsza grupa/, Brody Żarskie, Jaworzno, Katowice, Kraków, Łódź, Konstantynów Łódzki, Olsztyn, Rybnik, Wrocław, Warszawa, Świebodzice i Zawiercie. Wszyscy uczestnicy rajdu otrzymali chusty z okazjonalnym haftem oraz plakietki rajdowe. Zostali też hojnie obdarowani świadczeniami w postaci: kalendarzy, map, informatorów, przewodników turystycznych i drobnych nagród dzięki udanej współpracy z Centrum Inicjatyw Lokalnych w Zawierciu, Centru Rozwoju Lokalnego w Zawierciu, gminami: Janów i Olsztyn oraz naszym stałym partnerem - Wydawnictwem Kartograficznym Compass. Impreza została dofinansowana ze środków PTTK.

Sprawozdanie sporządziła

• Klub Kolarski
  • Koło Poręba
  • Koło Przewodników
  • Koło Turystyczne "Tramp"
  • Koło Łazy
  • Klub Turystyki Jeździeckiej

Formularz zapytaniowy

Ciekawostki

• 4 czerwca 2010 r. była 100-tna rocznica powołania w Zawierciu oddziału Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego.dalej