51. Rajd Narciarski po Jurze - Podlesice 2019 Sprawozdanie

Strona główna » Aktualności » 51. Rajd Narciarski po Jurze - Podlesice 2019 Sprawozdanie

wielkość tekstu: A | A | A

51. Rajd Narciarski po Jurze - Podlesice 2019

Sprawozdanie

W dniach 9 – 13 stycznia 2019 odbył się 51. Rajd Narciarski po Jurze organizowany przez KT Ostańce PTTK Zawiercie. Wpisany w kalendarz imprez Komisji Narciarskiej Zarządu Głównego PTTK propaguje narciarstwo śladowe i turystyczne na terenie Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej. Propaguje też aktywną formę wypoczynku i wędrówki narciarskie zimą w szczególności.

Na bazę rajdu w tym roku wybrano Rancho Jura – Zajazd Jurajski w Podlesicach w Gminie Kroczyce. Atutem obiektu jest jego położenie, zarówno ze względu na wygodny dojazd jak i ciekawy teren obfitujący zarówno w zabytki historii jak i przyrody.

Zima się spisała! Śnieg pojawił się już tydzień przed imprezą, a potem było go już tylko więcej. Wędrówki narciarskie odbyły się po zaplanowanych wcześniej trasach.

9.01.2019r.

Obieramy kierunek na zachód. Udajemy się z Podlesic początkowo do Rzędkowic, odwiedzając po drodze Skały Rzędkowickie. Potem w pięknym słońcu przez otwarte i widokowe przestrzenie docieramy do Włodowic. Tutaj w Gminnym Centrum Kultury we Włodowicach czeka na nas ciepła i słodka niespodzianka – świeżutkie ciasto i herbata. Odwiedzamy tu Izbę Tradycji, która przybliża nam przeszłość Włodowic. Zwiedzamy też zabytkowy kościół pw. Św. Bartłomieja we Włodowicach, ruiny pałacu i wracamy do Podlesic.

10.01.2019r.

W drugim dniu wędrówki narciarskiej udajemy się na wschód. Na początek odwiedzamy kościół w Kroczycach z unikatowym kalcytowym ołtarzem. Dalej początkowo polami, potem lasami docieramy do Zalewów w Przyłubsku i Siamoszycach. Stąd już wracamy przez Lgotkę do Podlesic.

11.01.2019r.

Dzień trzeci to kierunek południowy. Jedziemy do Skarżyc. Tam niespodzianka dla uczestników – kiełbaski z grilla przygotowane przez kol. Władka Szwacińskiego – prezesa KT Ostańce. Ciepła przekąska dodaje nam sił, tym bardziej że dzień jest mroźny. Odwiedzamy Sanktuarium MB Skarżyckiej. Potem przez piękne bukowe lasy udajemy się do Jaskini w Dziadowej Skale. Dalej do Ośrodka w Morsku – tu oglądamy ruiny zamku Bąkowiec na wyniosłej skale. Piękny zjazd i otwiera się widok na Górę Zborów – to znak że Podlesice bardzo blisko.

12.01.2019r.

W czwartym dniu wędrujemy Szlakiem Orlich Gniazd do Mirowa i Bobolic. Urozmaicony teren dostarcza nam pięknych widoków, a zamki zimą pokazują zupełnie inne oblicze. Powrót przez pasmo Skał Kroczyckich dostarczył wrażeń, zwłaszcza estetycznych ze względu na piękne formy skał wapiennych.

13.01.2019r.

Dzień piąty jest ostatnim dniem rajdu, więc wędrówka jest krótsza. Jedziemy przez pasmo Skał Kroczyckich do Doliny Białki Zdowskiej. Tym razem na północ. Czyste źródła, żeremia i tamy bobrowe – to atrakcja terenu.

Każdego wieczoru spotykamy się, by podsumować dzień, przebytą trasę. Planujemy dzień następny, a potem wspominamy, oglądamy slajdy z ciekawych podróży. Jak przyjdzie ochota to śpiewamy przy dźwiękach gitary.

Podsumowując: w rajdzie uczestniczyło 56 osób. W sumie przebyliśmy prawie 100 km po gwiaździście zaplanowanych trasach. Trasy rajdu prowadzili Joanna Kuta, Sławomir Kuta i Lesław Romanek. Głównym celem rajdu była wędrówka narciarska, ale przede wszystkim znów udało nam się spotkać w bardzo miłym gronie, wymienić doświadczenia. Turyści – narciarze przyjechali z następujących miejscowości: Bielska – Białej, Krakowa, Rybnika, Warszawy, Świebodzic, Wrocławia, Oświęcimia, Brodów Żarskich, Katowic, Dąbrowy Górniczej, Klucz, Kroczyc, Poręby, Bystrej, Zawiercia.

Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody i świadczenia w postaci map, kalendarzy, informatorów, przewodników turystycznych, plakietek rajdowych i drobnych gadżetów. Część nagród pozyskaliśmy od Wydawnictwa Kartograficznego Compass, Gminy Kroczyce, Gminy Niegowa, Związku Gmin Jurajskich, Fundacji Przyroda i Człowiek. Impreza została dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego.

Sprawozdała

• Klub Kolarski
  • Koło Poręba
  • Koło Przewodników
  • Koło Turystyczne "Tramp"
  • Koło Łazy
  • Klub Turystyki Jeździeckiej

Formularz zapytaniowy

Ciekawostki

• 4 czerwca 2010 r. była 100-tna rocznica powołania w Zawierciu oddziału Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego.dalej